سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 32813

  بازدید امروز : 5

  بازدید دیروز : 8

در مورد رشتخوار بیشتر بدانید( خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار)

 
هرکس در هر شب جمعه، سوره واقعه را بخواند، خداوند او را دوست بدارد و محبوب همه مردمانش گرداند، و هرگز در دنیا گرفتار درویشی، فقر، درماندگی و هیچ آفتی از آفات دنیا نخواهد شد و از همراه ان امیرمؤمنان خواهد بود. این سوره، ویژه امیرمؤمنان است وکسی در آنْ شریکش نیست. [امام صادق علیه السلام]
 
نویسنده: فرهاد قاسم پور ::: پنج شنبه 84/10/22::: ساعت 3:35 صبح

منطقه رشتخوار در موقعیت جغرافیای شمال شرقی کشور و مرکز استان خراسان قرار گرفته و محدود است :

از شمال غرب به بخشهای جلگه زاوه ، مرکزی و فیض آباد شهرستان تربت حیدریه از شرق و جنوب شرقی به بخشهای مرکزی ، سلامی و. جلگه زوزن شهرستان خواف و از جنوب به بخش مرکزی شهرستان گناباد مساحت منطقه رشتخوار حدود 4295 کیلو متر مربع و جمعیت آن 52975 نفر در سال 1375 بوده است مرکز این منطقه شهر رشتخوار در 59 درجه و 37 دقیقه و 30 ثانیه طول شرقی و34 درجه و 58 دقیقه و 23 ثانیه عرض شمالی قرار گرفته است .

این منطقه دارای 70 روستا ، مزرعه ، آبادی در دو بخش و 4دهستان می باشد .

منطقه رشتخوار از نظر وضع طبیعی و ساختمان زمین منطقه ای متنوع و گوناگون است زیرا ار تفاعات جنوبی جلگه زاوه بنام کوه دو شاخ و باخزر از شمال غربی به جنوب شرقی شمال دشت رشتخوار قرار گرفته و ار تفاعات خواف جنوب دشت را احاطه نموده و دشت معمور رشتخوار را در میان گرفته اند حال آنکه منطقه صحرائی و خشک جنگل که وسعت قابل توجهی از مساحت شهرستان (نزدیک به 3/2 ) را تشکیل میدهد در جنوب غربی آن شکل متفاوتی با مناطق کوهستانی جلگه ای یاد شده دارد .

لذا از نظر زمین شناسی باید این منطقه که دو دشت متفاوت را در بر گرفته بصورت مجزا مورد مطالعه قرار دارد.

نخست : : دشت رشتخوار

       قدیمترین تشکیلات زمین شناسی شناخته شده در منطقه سنگهای دگرگون شده پرکامبرین می باشد ، که در دامنه جنوبی کوه بزما دیده می شود .

شیست ، شیل و ماسه سنگ دوره ژوراسیک زیرین نیز در منطقه شمالی رشتخوار رخنمون است ، سنگهای آذرین و رسوبی دوران سوم زمین شناسی مانند توف ، آندریت ، آگلومراوماسه سنگ در ارتفاعات شمالی منطقه دیده می شود ، نهشته های نئوژن مثل مارن ، کنگلو مرا ، گچ و نمک در بلندیهای حاشیه شمالی دشت رشتخوار رخنمون دارد که سنگ کف دشت را تشکیل می دهد .

رسوبات دوران چهارم زمین شناسی عبارتند از آبرفتها ، مخروط افکنه ها و بالاخص مخروط افکنه های کال سالار و کال شصت دره ، واریزه ها ، تراسها

،‌رسوبات تبخیری و کویری (لس و نمک ) که مناطق کم ارتفاع و سطح دشت را می پوشاند . 

ضخامت آبرفت در این دشت حداکثر 150متر بر آورد می شود ، عناصر تشکیل دهنده آبرفت در دامنه ار تفاعات نسبتا دانه درشت بوده هر چه به سمت جنوب دشت جنگل پیش میرود ، از قطر عناصر تشکیل دهنده آبرفتکاسته می شود .

 وضعیت اقلیمی

- اقلیم و شرایط آب و هوایی نقش اساسی در تجمع انسانها ایفا می نماید ، چرا که آب و هوا علاوه بر اینکه شرایط زندگی انسان را تعیین میکند در نوع و میزان تولید محصولات کشاورزی ، دامی و پوشش گیاهی مؤثر بوده و پتانسیل و توان تولید ناحیه را معین میکند . انسان نیز قادر است با اطلاع از وضعیت اقلیمی نسبت به بهبود شرایط جهت استفاده مفیدتر و بهتر از محیط گامهای مثبت و ارزندهای بر دارد0 

 - دو دسته عوامل منطقه و فرا منطقه ، همچون سایر نقاط ، در نوع اقلیم حاکم بر منطقه مؤثر میباشند

-  به لحاظ قرار گیری منطقه در عرض متوسط و تأثیر توده ای هوای شمال و غربی در این منطقه باعث شده است که نوع خاصی از اقلیم در این منطقه حکمفرما شود . تأثیر توده های باران زای غربی باعث ریزش باران در اواخر پاییز ف زمستان و اوایل بهار می گردد. در عین حال تاثیر نوع و جهت ارتفاعات نیز نقش قابل ملاحظه ای در نوع اقلیم منطقه بر عهده دارد ، به طوری که جهت شمال غربی، جنوب شرقی ارتفاعات تا حد بسیار زیادی از شدت تاثیر توده های سرد شمالی کاسته است . در عوض خصوصیت دالانی دشت ، باعث نفوذ هر چه بیشتر توده های باران زا غربی می شود .


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم


در مورد رشتخوار بیشتر بدانید( خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار)

فرهاد قاسم پور
یکمعلم ساده
 

حضور و غیاب

 

اشتراک